Kritische vragen & literatuurlijst
Vraag 1: | Dient er buiten de Gouden Weken ook actief tijd te worden gestoken in werkvormen en interventies t.b.v. de groepsdynamica. |
Vraag 2: | Welke effect heeft omgevingsonderwijs op kinderen met ADHD/ADD? |
Vraag 3: | Hoe verschilt het oplossen van een conflict in een positieve groep van het oplossen van een conflict in een negatieve groep? |
Vraag 4: | Wat zijn de verschillen tussen regulier onderwijs en omgevingsonderwijs? |
Quote

Literatuurlijst
- Bijleveld, B. (2011). De gouden Weken: groepsvorming en ouderbetrokkenheid. Drachten, Nederland: Eduforce.
- Bijlsma, J. (2015). Klasse(n)kracht: met respect voor de klas. Nieuwolda, Nederland: Leuker.nu.
- Both, K. (2007). Natuur als bondgenoot bij zorgverbreding. De wereld van het jonge kind. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van https://www.springzaad.nl/litdocs/natuur_als_bondgenoot_bij_zorgverbreding.pdf
- CNV. (2008). Zorg Primair, themanummer: Groene Pedagogiek. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van http://www.springzaad.nl/litdocs/zp-2014-themanummer-groene-pedagogiek.pdf
- CNV. (2008). Zorg primair, themanummer: natuur als leerschool. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van http://www.jenaplan.nl/cms/upload/docs/natuur_als_leerschool.pdf
- De Jonge, K. (2015). Sport, spel en bewegen in de natuur, een combinatie met potentie. Lichamelijke opvoeding magazine, 6 -8. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/natuur-en-ontwikkeling-kind/sport-spel-en-bewegen-in-en-met-de-natuur---een-combinatie-met-potentie---publicatie-kvlo.pdf
- Declercq, E., & Van Esch, W. (2011). Haal meer uit je omgeving! Geraadpleegd op 6 februari 2018, van http://www.wilmavanesch.nl/wp-content/uploads/2011/04/Haal-meer-uit-je-omgeving-Egoscoop.pdf
- Donker-Van der Meer, A., & Tempert, B. (2013). Klassedeal: positieve groepsvorming in het vo. Huizen, Nederland: Pica Uitgeverij.
- Giesbers, H. (2017). Passend onderwijs. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van https://www.ijsselgroep-pdij.nl/passend-onderwijs/visie-op-passend-onderwijs
- Horeweg, A. (2014). Gedragsproblemen in de klas: preventie. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van https://wij-leren.nl/gedragsproblemen-preventie.php
- McLeod, S. (2017). Maslow's Hierarchy of Needs. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van https://www.simplypsychology.org/maslow.html
- Mulder, P. (2013). Tuckman model. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van https://www.toolshero.nl/management-modellen/tuckman-model/
- Noordik, A. (2015). Groepsdynamica: omgaan met stille Willies en luidruchtige Harry’s. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van https://www.hartelijkgefaciliteerd.nl/groepsdynamica-omgaan-met-stille-willies-en-luidruchtige-harrys/
- Schuur, S. (2013). Omgevingsonderwijs. Geraadpleegd op 6 februari 2018, van http://www.studieroute.nl/slb2/bt4/omgevingsonderwijs/
- Stevens, J. (2017). Ruzie of conflict: wat is het verschil? Geraadpleegd op 6 februari 2018, van https://www.desteven.nl/leerdoelen/persoonlijke-leerdoelen/conflicthantering-leerdoelen/ruzie-conflict
- Van Dijk, J., Hovinga, D., Verschoor, K., Brinkkemper , B., Looman, M., & Maas, J. (2017). Omgetoverd tot een semi- buitenjuf. Rotterdam/Leiden: Lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind , geraadpleegd op 06-02-2018 van https://leren.saxion.nl/webapps/blackboard/execute/content/file cmd=view&content_id=_1827153_1&course_id=_32954_1
- Van Engelen, R. (2014). Grip op de groep. Amersfoort, Nederland: ThiemeMeulenhoff.
- Van Overveld, K. (2016). Groepsplan gedrag: planmatig werken aan passend onderwijs. Huizen, Nederland: Pica.
- Van Riessen, M., & Van Manen, I. (2006). Omgevingsonderwijs: van project naar praktijk. Assen, Nederland: Koninklijke van Gorcum.
Maak jouw eigen website met JouwWeb